Webdesign skal skabe forretning

KS Webdesign har skabt en række succesfulde websites, hvor essensen er, at det er hjemmesidens opgave at understøtte forretningen. Ja, i mange tilfælde er det hjemmesiden, der faciliterer forretningen, som ville have svært ved at opnå succes uden hjemmesiden.

Forretningsdrevet webdesign er vores speciale.

Et af eksemplerne er Unibet Casino, hvor vi er valgt som partner ved etableringen af Unibets hjemmeside. Unibet er således blandt vore største partnere på området og en side, vi gerne vil fremhæve som et unikt projekt.

En udvikling der slog alt

Ingen havde for alvor forestillet sig – eller overhovedet kunne forestille sig – den udvikling, som webdesign har undergået de sidste 25 år. Her er som et eksempel Yahoo: Sådan så Yahoos webdesign ud – og enhver kan se, hvor tydeligt webdesign har rykket sig, og hvordan designet i dag er en helt anden, aktiv del af den funktionalitet, som en hjemmeside har.

Selv om vi føler os på toppen af udviklingen i dag, ved vi jo godt, at man om få år vil kigge tilbage på vores tid og mene, at vi var på et tidligt udviklingstrin. Men vi er der, hvor vi er, og vi skal udnytte netop det trin, vi er på, maksimalt. Det er vores filosofi om godt webdesign.

Design er forretning

Mange af de mest succesfulde websites i dag er shopsider, hvor hjemmesiden ikke alene understøtter forretningen, men i realiteten er selve forretningsgrundlaget. Og fokus hos de succesfulde websites går netop fra at have en shop som en funktion på siden til at lade shoppen være selve omdrejningspunktet. Et design med fokus på dette kan skabe vækst i en grad, som de færreste umiddelbart forestiller sig.

Et eksempel på dette er den japanske modehandler Zozotown, som er gået fra at være en lille forretning på nettet til at være en af de største japanske modevirksomheder med online salg.

Forretningen følger på nogle områder mantraer fra den danske webguru Jakob Nielsen, som fokuserer på brugervenlighed og nem adgang for hjemmesidens gæster til den information, de skal bruge.

Klartekst og stærk grafik

Da vi blev kontaktet og indgik et samarbejde med Unibet Casino om en hjemmeside, der skulle drive forretningen, stod det os klart, at siden på én gang skulle være grafisk flot og så kommunikativt stærk, at de virtuelle casinogæster ikke var i tvivl om de muligheder, de ville få på siden.

Vi ved fra vores research og ved at se på den adfærd, som spillerne udviser på nettet, at de i høj grad har fokus på tilbud og bonusmuligheder. Det kan være velkomstbonusser, ekstra spins, nye muligheder og en ekstra chance ved at vælge bestemte spilledatoer – mulighederne er mange.

Hjemmesiden fokuserer derfor i høj grad på denne type tilbud til de spilleglade mennesker, som opsøger hjemmesiden. Og det er designmæssigt meget tydeligt, hvilken type bonus man får ved forskellige valg. På en hjemmeside, der skal drive forretningen fremad, må ingen være i tvivl om, hvordan de skal komme i dialog med forretningen. Sagt på dansk: Vil du spille, så kom til os, for her er det enkelt, hurtigt og nemt at komme til det. Og det skal designet understøtte.

Samtidig har vi ment, at siden skal have et seriøst og kvalitativt velgennemtænkt design, så ingen er i tvivl om, at her har vi med et ordentligt spillested at gøre. Vi har derfor fravalgt alle mulige farver, men holder os til en gennemgående farveholdning, der skaber ro. De eksterne henvisninger til rådgivning og vejledning omkring spil er naturligvis anført, så de også er let tilgængelige.

Brugeren i centrum

Et godt design af en hjemmeside favoriserer brugeren som den primære interessent. Man kan nok så meget mene, at ens virksomhed og ens egne budskaber er det vigtigste på jord, men for den, der skal bruge hjemmesiden, er det det gamle mantra om “What’s in it for me” som er vigtigst. Når det er tydeligt og klart og understøttes af designet, og gæsten på hjemmesiden hurtigt kan handle på det, øger det chancen for, at han eller hun bliver på siden og rent faktisk gør forretning med dig.